Brussels Express
MC, 23.05.12
O ponto central deste documentário de 18 minutos é uma companhia de estafetas em bicicleta em Bruxelas (tal como a Camisola Amarela de Lisboa, e a HandBikeHand do Porto), mas ele acaba por falar de todo o trânsito na cidade, da maneira como a bicicleta era visto como algo marginal - incluindo a habitual "sim, gosto de passear ao domingo" - e foi entrando na cabeça das pessoas, como a cidade é irracionalmente dominada por automóveis, etc.
E como Bruxelas também é uma cidade de várias colinas (até há uma cena de um estafeta a descer uma colina com a bicicleta no elevador), este documentário poderia ser sobre Lisboa ou Porto.
.................................................................
A ler, o estudo Infrastructure and cyclist safety feito pelo Transport Research Laboratory do Reino Unido.
Um cheirinho:
Of all interventions to increase cycle safety, the greatest benefits come from reducing motor vehicle speeds. Interventions that achieve this are also likely to result in casualty reductions for all classes of road user. This may be achieved by a variety of methods, including physical traffic calming; urban design that changes the appearance and pedestrian use of a street; and, possibly, the wider use of 20 mph speed limits.
Most cyclist injuries in multi-vehicle collisions take place at junctions. Reducing the speed of traffic through junctions appears to be an effective approach to reducing cycle casualties, and physical calming methods are a reliable means of achieving such a reduction.
Providing segregated networks may reduce risks to cyclists, although evidence suggests that the points at which segregated networks intersect with highways can be relatively high-risk, sometimes of sufficient magnitude to offset any safety benefits of removing cyclists from the carriageway.