Saltar para: Post [1], Comentários [2], Pesquisa e Arquivos [3]

Menos Um Carro

Blog da Mobilidade Sustentável. Pelo ambiente, pelas cidades, pelas pessoas

Menos Um Carro

Blog da Mobilidade Sustentável. Pelo ambiente, pelas cidades, pelas pessoas

A velocidade causa acidentes, ponto final

MC, 02.09.10

Há sempre algum wishful thinking quando se levanta o tema do controlo de velocidade como método de redução de sinistralidade.  Gosto particularmente  do argumento que sustenta que velocidades baixas causam sonolência, logo causam acidentes. Não se riam porque não o ouvi numa tasca, mas de alguém que aparece frequentemente nos media a falar sobre sinistralidade (apesar de não estar ligado ao tema).

Como eu gosto de basear os meus argumentos em estudos científicos, aqui ficam algumas conclusões dos dois primeiros estudos que apanhei numa base de dados académica (não andei à pesca de números sonantes).

 

Do estudo "The effects of drivers’ speed on the frequency of road accidents" do Road Safety Division, Department of the Environment, Transport and the Regions:

 

- Reducing the speed of the fastest drivers (...) is likely to bring greater accident benefits than reducing the overall average speeds for all drivers, particularly on urban roads.

- The percentage reduction in accident frequency per 1mile/h reduction in mean speed has been shown to vary according to the road type and the average traffic speed. It is:
about 6% for urban roads with low average speeds;
about 4% for medium speed urban roads and lower speed rural main roads;
about 3% for the higher speed urban roads and rural main roads.

Traduzindo para as nossas unidades, a simples redução de 1km/h na velocidade média, reduz os acidentes em 3%.

- A reduction in average speeds (averaged across the whole network) of just 2miles/h [3km/h]. This would mean that each year more than 200 deaths and about 3,500 serious casualties would be prevented [valores para o Reino Unido].

 

Do estudo "Driving speed and the risk of road crashes: A review" do Institute for Road Safety Research da Holanda:

 

- None of these relatively recent studies found evidence that also vehicles that move (much) slower than the surrounding traffic have an increased crash rate.

- 1% increase in speed results approximately in 2% change in injury crash rate, 3% change in severe crash rate, and 4% change in fatal crash rate.

 



O mundo das bicicletas não pára! Depois do Bicycle Film Festival em Lisboa no início de Outubro, teremos o Bicycle Music Festival a 15 e 16 de Outubro em Lisboa, e 31 e 31 no Porto!

5 comentários

Comentar post